Buurtbemiddeling

Voor verwijzers

Wanneer en waarom verwijzen?
  • Buren ervaren een probleem en komen er zelf niet uit.
  • Bij behoefte aan advies over overlast.
  • Een vroegtijdige aanpak voorkomt escalatie.
  • Met één bemiddelingsgesprek kunnen wij communicatie tussen buren herstellen en samen tot oplossingen komen.
  • Bemiddeling vergroot eigen oplossende input en bevordert het nakomen van afspraken.
  • Oplossing(en) zijn in het belang van beide buren.
Wanneer kan het niet?
  • Als buren bemiddeling willen met een bedrijf.
  • Als het familieleden onderling betreft.
  • Als er andere (juridische) procedures lopen.
Aanmelden

Vul het aanmeldformulier zo volledig mogelijk in. Neem telefonisch contact op met de coördinator.

Bij twijfel: verwijzers en buren kunnen altijd vrijblijvend contact opnemen voor overleg.

Voorlichting verwijzers
In 2025 is er een voorlichtingsochtend op donderdag 16 oktober. Tijd: 10.00-11.30 uur. Locatie: IJselstraat 48, Amsterdam. Aanmelden kan bij info@beterburen.nl
Algemene informatie

Hoe lang duurt een traject?

  • Intakegesprekken met de buren: tot 45 min per gesprek.
  • Bemiddelingsgesprek: max. 2 uur.
  • Gemiddeld 1 tot 2 bemiddelingsgesprekken.

Wat is de rol van de bemiddelaars?

  • Een veilige omgeving creëren waar open met elkaar over de problemen gepraat kan worden.
  • Balans en procesbewaking.
  • Begeleiden in het zelf zoeken naar oplossingen.
  • Bemiddelaars blijven neutraal en doen geen mededelingen over de gesprekken.